torsdag 25 oktober 2012

The great British food revolution????!! Pommes Frites

Är just hemkommen från Aberdeen, suck vilket ställe. Har i och för sej inte vart ute å sprungit på stan så mycket, har helt enkelt inte funnit nån inspiration till det. Asså tjejerna e för risiga, de påminner om blöta och bleka pommes, och vädret sög varenda sekund jag var i landet vilket inte heller hjälpte, sen var det maten, lord have mercy! den där maten!! Haggis räknar jag inte ens som mat och att få tag i en sheperds eller cottage pie gick helt enkelt inte. Dock fanns det en sak som jag saknat sen mina dagar i London, Fish and chips Jah!! Oohhf fish and chips åt jag tre gånger på 3 dar!! yummy. Det kan de faktiskt riktigt bra i Skottland, kanske till och med bättre än vad jag upplevt i UK. Luncherna åt jag i en kurs matsal, och även där serverades chips/pommes varje dag. Egentligen borde det inte gå att misslyckas med pommes frites, men det gör de flesta ändå. Blöta, bleka, sega allt som en pommes inte ska vara.

Därför delar jag med mej av mitt pommes recept, så kan du aldrig gå fel när du ska bjuda på mat hemma. Dock kan det bli så att gästerna gillar pommesen mer än maten de ska akompagnera.


För 4 pers
1. Skär 6 bak potatisar eller nån annan fast potatis i stavar. Pochera stavarna till de börja bli lite mjuka.
Sila bort vattnet, försiktig så pommesen inte går sönder. Kyl ner!

2. Fritera stavarna i 2-3 omgångar i olja på mellan värme typ 150 grader. Tills de börjar kännas fasta och har fått lite färg, ska fortfarande vara ganska bleka (typ som en skotsk tjej) 
Lyft upp pommesen lägg på en plåt och kyl ner. Hit kan man förbereda. Ska man äta samma dag förvarar du de i kylen tills det är dax att äta, annars ställ in plåten i frysen. Se till att stavarna ligger i ett lager och inte på varandra.

3. När det är dax att äta hetta upp olja till ca 190 grader, släng ner pompan (var försiktig, varm olja suger att få på sej). När pommesen börjar bli gyllen brun är det dax att lyfta upp den. Salta och servera.

För att göra en skön variant, häll på lite vitlöks olja och hackad persilja. Garanterat en succes!!

AB


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar